Creatief Denken Academy
Complete Training Creatief Denken // 9 weken
Leer de basisvaardigheden + implementatie en borging
Wat leer je?
Creatief denken vergt vaardigheden die praktisch te oefenen zijn. Denk hierbij aan het verbreden van de informatiereikwijdte van het brein, stimuleren van inspiratie en het genereren van ideeën. In de eerste 4 weken wordt het beelddenken (verder) ontwikkeld. Met als resultaat dat je in staat bent informatie makkelijker aan elkaar te verbinden, te vertrouwen op jouw eigen creativiteit en complexe situaties sneller kunt overzien. De output van deze eerste fase wordt zichtbaar in de oplossingen die je bedenkt.
Tijdens deze complete training wordt onder andere gebruik gemaakt van teken-,schrijf-,en associatietechnieken omdat je hiermee op een eenvoudige wijze oefeningen kan doen om het creatieve brein en dus het beelddenken te ontwikkelen.
In de tweede fase van de training ga je aan de slag met de, door Chantal ontwikkelde, Creatief Denken methode om andere denkrichtingen te formuleren die je toepast op praktijk casussen. Creativiteit laat zich niet alleen zien in de oplossingen die je bedenkt, maar ook in je vermogen tot het stellen van de juiste vragen om te komen tot de essentie van vraagstukken. Het stellen van de juiste vraag leidt tot andere ideeën. Creatief denken is dus heel praktisch aan te leren en heeft weinig te maken met geniale ingevingen.
Na deze training weet je welke vragen je (aan inhoudsexperts) moeten stellen om bij deze essentie te komen. Vervolgens ben je in staat andere denkrichtingen te ontwikkelen wat resulteert in impactvolle en out of the box-communicatieoplossingen.
Hoe ziet de opzet van de training eruit?
De training bestaat uit 9 modules. Elke week behandelen we 1 module.
Module 1: Losmaken creatieve brein
Module 2: Creatief waarnemen/ bevorderen beelddenken
Module 3: Verbeeldingskracht/ bevorderen beelddenken
Module 4: Inspiratie vangen/ bevorderen beelddenken
Module 5: Associëren
Module 6: Methode formuleren andere denkrichtingen/
oefenen met een casus
Module 7: Essentie vangen/ oefenen met een casus
Module 8: Storytelling/ oefenen met een casus
Module 9: Formuleren andere denkrichtingen/ inbrengen eigen casus
Waar bestaat de training uit?
-
Welkompakket met een aantal teken-,schrijfmaterialen
-
Toegang tot de online academy met wekelijks informatie, opdrachten, ondersteunende video’s en inspiratie
-
1 x Per week live video call voor het stellen van vragen
Wanneer kan ik starten?
Ik start 2x per jaar een losse inschrijvingen groep. De eerstvolgende zal na de zomer plaatsvinden. Heb je een aantal communicatie collega's die interesse hebben? Neem dan contact met me op. Dan bespreken we de mogelijkheden voor een startdatum.
Kosten deelname?
Jouw investering 995 euro ex. btw (1204 euro incl. btw)
Betaalt je werkgever? Dan kunnen de factuurgegevens op naam van je werkgever worden gezet.
Interesse?
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Stuur me dan een mail. Dan plannen we vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.
Professionals uit onder andere deze organisaties volgden de training Creatief Denken.
Petra Vaassen
Projectmanager
“Onlangs hebben we binnen mijn organisatie een innovatieteam opgezet. We zijn bezig met het anders inrichten van onze bedrijfsprocessen. En daar is een andere manier van denken voor nodig. Ik volgde de 10 weekse cursus om mijn eigen creativiteit naar boven te halen zodat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aan het team.
Ik merkte dat creatief denken echt een vaardigheid is die je door oefening ontwikkelt. Chantal is erg betrokken en gaf me naast de inhoudelijke informatie ook een aantal waardevolle tips die ik binnen het team kan toepassen. Eigenlijk zouden al mijn collega’s deze training moeten volgen! Dat zou ons gezamelijke creatief potentieel zeker verhogen. Aanrader!”
Jasmin van den Berg
Strategisch communicatieadviseur
“Ik vond het fijn te ervaren dat het creatieve proces niet iets ‘zweverigs’ is maar concrete stappen heeft. Dat geeft zoveel rust! Creatief denken zit niet alleen in de oplossingen maar juist ook in het anders formuleren van de vraag. Dan komen de oplossingen vanzelf. Ik leerde vanuit een ander startpunt mijn ideeën verder uit te werken waardoor ik op verrassende eindresultaten uitkwam.
Twee weken na de training moest ik een plan pitchen voor een verandertraject. Waar ik voorheen vastliep om mijn strategie te vertalen naar creatieve middelen merkte ik echt dat ik door de 9 weekse training mijn strategie vanuit een andere invalshoek kon aanvliegen. Dat resulteerde in hele andere middelen. Die opdracht haalde ik binnen!”